Loading

foto: Dražen Smaranduj

Na današnji dan, 22. srpnja 2008. godine objavljen album “Unplugged” legendarnog vinkovačkog i hrvatskog rock benda Majke. Objavljen je u ediciji Dancing Beara, snimio ga je u u zagrebačkoj Tvornici Jura Havidić a producirali su ga Dragutin Smokrović Smokva i Igor Boltek.

Priču o albumu “Unplugged” vam donosim iz pera Ace Dragaša, dobrog poznavatelja benda, njihovog svojedobnog i menadžera i izdavača, kojeg je ovaj napisao za RiRock.com u kolovozu 2008. godine… 

Kad su koncem 80-ih na MTV-u pokrenuli serijal vrlo gledanih “MTV Unplugged” emisija, mnogima je to bio nov koncept, iako su u njemu nastupila barem trojica kantautora – Eric Clapton, Bob Dylan, Neil Young, Bruce Springsteen – koja su do pojavljivanja u toj emisiji dio karijere debelo odradili isključivo na akustičnim gitarama, inauguriravši pri tome žanr acoustic-rocka.

Do početka 90-ih mnogi su, osim acoustic-rocka 60-ih i 70-ih i predratnog acoustic-bluesa, zaboravili i na upuštanja classic-rock i hard-rock grupa 70-ih u akustičarske balade. Spomenimo samo “Stairway To Heaven” Led Zeppelina, southern-rock i country-rock sastave u kojima je akustična gitara često imala najvažniju ulogu. Usto, povratnički TV-nastup Elvisa Presleva 1968. godine dominantno je bio odrađen kao unplugged nastup. Slučaj je htio da u “MTV Unplugged” serijalu najpamtljivije nastupe snime oni od kojih se to najmanje očekivalo – Nirvana i Pearl Jam, kao bučni grunge-rock bendovi koje je gotovo bilo nemoguće zamisliti “bez struje”. Neke od najboljih “MTV Unplugged” emisija, čija je popularnost od sredine 90-ih nažalost opala, završile su u obliku albuma s milijunskim nakladama. Nirvanin “MTV Unplugged” album u međuvremenu je zadobio kultni status.

Spomenuti momenti rock-historiografije najbliži su srodnici “ištekanog” nastupa Majki u Tvornici, 12. travnja 2008. a kao i u slučaju najboljih “MTV Unplugged” – premda ovdje povod nije bila televizijska emisija – snimka je završila na CD-u koji se doista može mjeriti s najboljim “MTV Unplugged” albumima, pa čak ih i nadmašiti intenzitetom izvedbi i naelektriziranom atmosferom, iako tijekom koncerta nitko na pozornici u ruke nije uzeo električnu gitaru. Jedino je Kilmister svirao električni Fender bas, a Bero Hammond klavijature što se na unplugged nastupima tolerira. No, nisu se Majke upravile samo prema vrhuncima “MTV Unplugged” produkcije. Bare je ipak malo stariji momak čije je sjećanje, ma što god vi neznabošci mislili o stanju njegovih moždanih stanica, mnogo duže od toga. Vrhovni propovjednik rock ‘n’ rolla na ovim prostorima Majke je poželio u unplugged izdanju predstaviti kao ovovremenu verziju ili nastavljača tradicije mitoloških classic-rock, country-rock i southern-rock bandova poput The Allman Brothers Banda, Lynyrd Skynyrd, Crazy Horsea, Little Feata, The Banda, Stonesa, Facesa, Free i Eaglesa iz prve polovine 70-ih kao zlatnog perioda navedenih žanrova i grupa. Tko god zna nešto o povijesti rocka 60-ih i 70-ih ili je barem odgledao film Camerona Crowea “Korak do slave” (Almost Famous) s imaginarnim bendom Stillvvater (uvelike osmišljenom po uzoru na Lvnvrd Skynyrd), pa se u subotu, 12. travnja, zatekao u Tvornici, bilo mu je jasno kako su Majke uvelike uspjele u, nazovimo to tako, hrvatskom oživljavanju sna o američkom classic i southern-rocku 70-ih. Zapravo, Majke su na tu subotu u unplugged izdanju bile toliko veličanstvene da su sve eventualne granice između njih i njihovih slavnih uzora bile posve prebrisane.

Kako su Majke u drugoj polovini 90-ih u nas već zadobile auru i status classic-rock benda, nikoga ne bi trebalo ni začuditi kako su i zašto pjesme koje pamtimo iz električnih verzija tako sjajno transponirane u akustična izdanja. Naravno, laude za tu vještu transformaciju prvenstveno zaslužuju moćni gitaristi Zoki i Kruno koji su iz akustičnih gitara izvlačili zapanjujuću snagu, voluminoznost i dinamičnost, ali ni njihov rad, kao ni pouzdana podrška Kilmistera na basu i Tibljaša za bubnjevima, ne bi bili dostatni za magiju kakvu su nam priuštili da Bare nije bio na visini zadatka kao neuništivi derviš, nepotrošiva rock ‘n’ roll ikona i fascinantan frontmen classic-rock benda u akustičnom izdanju kojemu je nemoguće ne vjerovati. Njegova karizmatičnost je takva da čovjek, kad ga vidi na pozornici – posebno je to bilo očito u Tvornici – ima osjećaj kako stoji pred nenadmašnim utjelovljenjem rock ‘n’ rolla. Jednostavno, malo je takvih frontmena kakav je Bare, bez obzira je li to Bare koji je kao mladac vodio Majke kao band ponikao na proto-punk tradiciji Stoogesa, MC5 i New York Dollsa ili je to ovaj 40-something Bare kao iskusni lider classic-rock banda.

U tom smislu bilo je logično očekivati kako će pjesme Majki iz druge polovine 90-ih biti lakše i efektnije preoblikovati iz električnih u unplugged verzije, dok bi bend mogao naletjeti na probleme pri transformaciji punk’n’roll pjesama s prva dva albuma s početka 90-ih, odnosno s prve audio-kasete iz kasnih 80-ih. Neke od pjesama s ovog unplugged albuma stare su dvadesetak godina, ali Majke su iz njih izvukle dobitak kakvog gotovo nitko nije očekivao. Primjerice, brze, kratke, kultne punk ‘n’ roll pjesme “Zbunjen i ošamućen” i “Iz sve snage” ovdje su se ukazali kao akustični blues, odnosno country-rock, a Majke poput sinova rock ‘n’ rolla kakve ni američke majke više ne rađaju. “Krvarim od dosade”, “Vrijeme je da se krene”, “Budi ponosan” i “Mršavi pas” tek su neki od vrhunaca neobično intenzivnog unplugged albuma iz Tvornice u kojoj se po akustičnim gitarama prašilo kao po električnim.

Iskreno, o ovakvom, “ištekanom” izdanju Majki sanjao sam još od vremena kad sam s Majkama, kao njihov tadašnji diskograf, u studiju BeST Music pod producentskom paskom Denisa Mujadžića-Denykena, snimao “Mršavog psa” za album “Razdor”. Upravo ta bolna acoustic-rock balada bila je zametak ovog dvostrukog unplugged albuma. Otada je prošlo 15-16 godina, ali Majke nisu izgubile na svojem sjaju. Dapače, iznenadile su nas zrelim, promišljenim, profesionalno gotovo perfektnim nastupom koji je nadmašio dobar dio MTV Unplugged produkcije, pri čemu je fanatična publika i izmjena energije između benda i nje izgledala poput najbolje režiranog rock-koncerta, upravo zato jer je sve počivalo na nepogrešivom rock ‘n’ roll instinktu Bareta i njegovih Majki.

Majke 2008: Goran Bare (vokal), Zoran Čalić (gitara), Kruno Domačinović (gitara), Berislav Blažević (hammond), Nedjeljko Ivković Kilmister (bas) i Alen Tibljaš (bubnjevi).

Popis pjesama: 1. Grešnik | 2. Krvarim od dosade | 3. ’89 | 4. Milost | 5. Zauvijek | 6. A ti još plačeš | 7. Fantastična vatra | 8. Zaboravi | 9. Mala ima sliku | 10. Putujem | 11. Ša na na | 12. Zbunjen i ošamućen | 13. Iz sve snage | 14. Budi ponosan | 15. Mršavi pas | 16. Baretov blues | 17. Mene ne zanima | 18. Ja sam budućnost | 19. Vrijeme je da se krene | 20. Daj mi | 21. Odvedi me

LIVE VIDEO 2008 | Ja sam budućnost