![]()
Silvester Kolbas, dobitnik Zlatne arene za režiju / foto: Filip Jerković
Na svečanoj dodjeli nagrada 71. Pulskog filmskog festivala u srijedu 17. srpnja u Istarskom narodnom kazalištu dodijeljene su Zlatne arene, a dodjeli je prethodilo proglašenje dobitnika nagrada Pula PRO programa i Kino mreže u Festivalskom centru
Ocjenjivački sud Hrvatskog programa na 71. Pulskom filmskom festivalu radio je u sastavu: Nina Violić, Nina Velnić, Mirta Puhlovski, Goran Marković i Nebojša Slijepčević. U konkurenciji Glavnog programa bilo je 11 filmova iz sekcije Hrvatski film i 11 filmova iz sekcije Hrvatske manjinske koprodukcije.
Najviše Zlatnih arena dobio je igrani film “Proslava” Bruna Ankovića i producentske kuće Eclectica: Veliku zlatnu arenu za najbolji film te Zlatne arene za najbolji scenarij, za najbolju mušku glavnu ulogu te za fotografiju. Isti je film dobio i najbolju ocjenu kritičara i novinara te Nagradu Kino mreže. Dokumentarac “Naša djeca” Silvestra Kolbasa i produkcije Factum osvojio je Zlatne arene za režiju i za montažu. Zlatne arene za najbolje glavne uloge Hrvatskog programa dobili su Lana Barić i Bernard Tomić. Nagrada publike pripala je filmu Vlatke Vorkapić i produkcije Interfilm “Sveta obitelj”, dok je najbolji film sekcije Manjinska koprodukcija “Domaćinstvo za početnike” redatelja Gorana Stolevskog i hrvatskog koproducenta Kinorame koji je dobio i Zlatnu arenu za najbolju sporednu mušku ulogu.
Sve nagrađene doznajte u nastavku:
ZLATNE ARENE U SEKCIJI HRVATSKI FILM
- Zlatna Arena za oblikovanje zvuka dodjeljuje se Luki Gamulinu i Tihomiru Vrbanecu za film “Slatka Simona”, redatelja Igora Mirkovića ||| “Zvukovna komponenta filma ne samo da komplementira već i uspješno poentira vizualnu dimenziju te svojom stiliziranošću i bogatstvom gledatelja vodi kroz tri nivoa priče.”
- Zlatna Arena za masku dodjeljuje seAni Bulajić Črček za film “Božji gnjev”, redatelja Kristijana Milića ||| “Majstorica maske Ana Bulajić Črček odmjereno i realistično, gotovo dokumentarno oslikava cijeli glumački ansambl muškaraca u ratu, suptilno izdvajajući temperamente svakog lika.”
- Zlatna Arena za specijalne efekte dodjeljuje se Petru Novakoviću za film “Božji gnjev”, redatelja Kristijana Milića ||| “U vrlo kompleksnom filmskom narativu ratnog filma s reduciranim pucnjavama, detonacijama i eksplozijama, specijalni efekti su doprinijeli realističnom pripovijedanju i ukupnom dojmu ovog antiratnog trilera.”
- Zlatna Arena za vizualne efekte dodjeljuje se Krstu Jaramu za film “Šalša”, redatelja Dražena Žarkovića ||| “Vizualni efekti u filmu “Šalša” uspijevaju realistično i dojmljivo stvoriti atmosferu začudnosti i dramatičnosti u jednoj grotesknoj priči smještenoj na mali jadranski otok.”
- Zlatna Arena za glazbu dodjeljuje se Alenu Sinkauzu i Nenadu Sinkauzu za film “Šlager”, redatelja Nevija Marasovića ||| “Izuzetno dobro promišljena glazba šarmira gledatelja i drži dvoje likova filma u stalnoj dinamičnosti te istodobno produbljuje i otvara odnos među likovima. Autori promišljaju svaki trenutak filma te glazbom oblikuju karakter i atmosferu filma tako da povišena emotivna stanja i unutarnje strepnje promatramo s lakoćom.”
- Zlatna Arena za kostimografiju dodjeljuje se Ivani Zozoli Vargović za film “Sveta obitelj”, redateljice Vlatke Vorkapić ||| “Kostimografkinja Ivana Zozoli Vargović je kreirala iznimno maštovite, vizualno zanimljive brojne bogate kostime koji odlično promišljenom stilizacijom pridonose identitetu filma.”
- Zlatna Arena za scenografiju dodjeljuje se Željki Burić za film “Svemu dođe kraj”, redatelja Rajka Grlića ||| “Estetski i vizualno, scenografija vrlo odmjereno dočarava društvo u kojem jedni žive u raskoši i bogatstvu a drugi jedva preživljavaju. Željka Burić osmislila je i kreirala bogatu i uvjerljivu scenografiju, koja vrlo realistično pozicionira društveni status likova i bitno pridonosi njihovim karakternim različitostima, te uvećava produkcijsku vrijednost filma.”
- Zlatna Arena za najbolju sporednu mušku ulogu dodjeljuje se Borisu Isakoviću za ulogu Dinka Horvata u filmu “Svemu dođe kraj” redatelja Rajka Grlića ||| “Boris Isaković lakoćom, šarmom i velikom glumačkom snagom postiže satirični odmak koji se gotovo ne može vidjeti, ali ga se snažno osjeća. Boris odmjereno i pametno bira sredstva koja vode do stravičnog dojma da je Dinko Horvat živa osoba.”
- Zlatna Arena za najbolju sporednu žensku ulogu dodjeljuje se Juditi Franković Brdar za ulogu Note u filmu “Sveta obitelj” redateljice Vlatke Vorkapić ||| “Notu koja odabire da u teškim okolnostima patrijarhalne sredine zadrži dostojanstvo i ljudskost, Judita Franković Brdar utjelovila je šarmantno, s velikom lakoćom i razigranošću, te kroz jednostavnost i neposrednost izgradila empatiju prema glavnom liku.”
- Nagrada Breza za najbolju debitanticu dodjeljuje se Luni Pilić za ulogu Janje u filmu “Sveta obitelj”, redateljice Vlatke Vorkapić ||| “Iako je Janja žrtva, Luna Pilić je igra bez imalo samosažaljenja, vrlo prirodno i zanimljivo u reakcijama s partnerima i čak ponekad prkosno i snažno. Pokazala je veliku glumačku zrelost i nadamo se da će joj ova nagrada biti vjetar u leđa. Veselimo se ponovno je gledati na velikom platnu.”
- Zlatna Arena za montažu dodjeljuje se Denisu Golenji za film “Naša djeca”, redatelja Silvestra Kolbasa ||| “S nimalo zahvalnim zadatkom stavljenim pred montažera, autor barata s materijalom koji kroz dvadesetak godina prati jednu obitelj. Stvorio je izuzetno jednostavnu, precizno isprepletenu sliku svih članova obitelji koja je na nas ostavila snažan emotivni dojam.”
- Zlatna Arena za fotografiju dodjeljuje se Aleksandru Pavloviću za film “Proslava”, redatelja Bruna Ankovića ||| “Izrazito atmosferičnim kadrovima interijera i eksterijera, diskretnim pokretima kamere i asketskim, prirodnim osvjetljenjem autor je potencirao surovost, hladnoću i siromaštvo Like. Ovoj cjelini smisleno kontrastira zadnju sekvencu koja optimizmom i bogatstvom vizuala ostavlja gorak okus u ustima.”
- Zlatna Arena za najbolju glavnu mušku ulogu dodjeljuje se Bernardu Tomiću za ulogu Mije u filmu “Proslava”, redatelja Bruna Ankovića ||| “Rasponom u dva vremenska perioda Bernard Tomić dojmljivo igra Miju, kojeg pratimo u njegovom odrastanju na rubu gladi. Od nezrelog, gotovo nevinog, zaljubljenog dječaka, do odraslog muškarca kojeg obuzima strah od smrti. Dugo ćemo pamtiti njegove prestrašene oči u mraku. Gledajući ga kako se bori pitamo se da li bi i mi postupili isto u njegovoj situaciji.”
- Zlatna Arena za najbolju glavnu žensku ulogu dodjeljuje se Lani Barić za ulogu Sare u filmu “Šlager”, redatelja Nevija Marasovića ||| “Sredstva koja Lana Barić koristi daleko su od predvidivosti, a u gledatelja postižu prepoznavanje svih emocija kroz koje njen lik Sare prolazi, dočaravajući tako što znači biti ljudsko biće. Lana time daje dodatnu vrijednost, ne samo ulozi koju igra, već i priči koju priča.”
- Zlatna Arena za scenarij dodjeljuje se Jeleni Paljan za film “Proslava”, redatelja Bruna Ankovića ||| “Jelena Paljan postepeno, više skrivajući nego otkrivajući s vrlo malo dijaloga, inteligentnim scenarističkim odlukama i zanimljivim filmskim jezikom izgradila je priču potresnog Karakaševog romana.”
- Zlatna Arena za režiju dodjeljuje se redatelju i scenaristu Silvestru Kolbasu za film “Naša djeca” ||| “Silvestru Kolbasu kamera je i filmski alat, i sredstvo nošenja s emotivnim zahtjevima roditeljstva. Kamera je punokrvni protagonist filma koji razotkriva, provocira, zabavlja i štiti. Suočen s nerješivim zagonetkama roditeljstva, Kolbas rješenje traži u mijenjanju kuta snimanja. Pokušava izmaći kameru u poziciju neutralnog promatrača kako bi sagledao vlastitu ulogu u svom vlastitom životu, a onda, kad to ne uspije, poražen se vraća u osobnu perspektivu. Pritom se gledatelju potpuno izlaže, i stvara hrabro, dirljivo, toplo, razigrano, ponekad tragično, i iznimno kompleksno filmsko djelo u kojem nema granice između osobnog i filmskog, i koje emotivno razara gledatelja.”
- Velika Zlatna Arena za najbolji film dodjeljuje se filmu “Proslava” redatelja Bruna Ankovića, producentica Ree Rajčić i Tine Tišljar, scenaristice Jelene Paljan i produkcijske kuće Eclectica ||| “Proslava je djelo koje zahtijeva potpunu koncentraciju gledatelja. Nelinearno ispričana priča svoju poantu moćno razotkriva tek pri samom kraju ostavljajući puno prostora za diskusiju. U današnje vrijeme pojačanih političkih napetosti proslava otvara iznimno potrebnu temu kako zle ideologije mogu imati nevine korijene.
ZLATNE ARENE U SEKCIJI HRVATSKA MANJINSKA KOPRODUKCIJA
- Zlatna Arena za najbolju Hrvatsku manjinsku koprodukciju dodjeljuje se filmu “Domaćinstvo za početnike”, redatelja Gorana Stolevskog ||| “Tematski relevantan i suvremen film koji vješto i bogato koristi sve aspekte filmskog jezika od glumačkog ansambla, montaže, režije, zvuka, glazbe do kamere, kostima i scenarija. Iznimno dirljiv i nepredvidiv, “Domaćinstvo za početnike” postiže nevjerojatnu životnost jer u prvi plan postavlja ljude, a ne ono što ih određuje.”
- Zlatna Arena za glavnu žensku ulogu u Hrvatskoj manjinskoj koprodukciji dodjeljuje se Ilinci Manolache za ulogu Angele Raducani, Bobita u filmu “Ne očekuj previše od kraja svijeta”, redatelja Radu Jude ||| “Na nekonvencionalan način glumica Ilinca Manolache svojom autentičnošću i snagom postiže duhovitost, pritom ne ispuštajući gledateljevu pažnju, već držeći istu u često dugim kadrovima koje obogaćuje zanimljivošću.”
- Zlatna Arena za glavnu mušku ulogu u Hrvatskoj manjinskoj koprodukciji dodjeljuje se Leonu Lučevu za ulogu Mije u filmu “Radnička klasa ide u pakao” redatelja Mladena Đorđevića ||| “Leon Lučev neodoljivom jednostavnošću gradi duhovitost vlastitim uvjerenjem u svoju manipulaciju, zbog čega se i mi često kao publika pitamo da li on laže ili ne.”
- Zlatna Arena za sporednu mušku ulogu u Hrvatskoj manjinskoj koprodukciji dodjeljuje se Vladimiru Tintoru za ulogu Tonija u filmu “Domaćinstvo za početnike”, redatelja Gorana Stolevskog ||| “Izuzetnom izvedbom balansirajući između nepristupačnosti i topline, Vladimir Tintor postiže nepredvidljivost lika i na taj način drži gledatelje u neprestanoj neizvjesnosti.”
- Posebno priznanje dodjeljuje se posthumno Dušku Valentiću za sporednu mušku ulogu Tileta u filmu “Lost Country”, redatelja Vladimira Perišića ||| “Duško Valentić u vrlo ograničenom vremenu uspijeva izgraditi upečatljivu ulogu ostarjelog partijskog moćnika, kojem kontrira svojim nježnim glumačkim habitusom.”
NAGRADA PUBLIKE
“Sveta obitelj”, redateljica Vlatka Vorkapić
OCJENE KRITIKE I NOVINARA
Hrvatski program: “Proslava” (Eclectica) 4,5
Hrvatska manjinska koprodukcija: “KIX” (Eclectica) 4,8
Uz stručni žiri i publiku filmove iz Glavnog programa procjenjuje dio akreditiranih filmskih kritičara i novinara iz kulture, i to ocjenama u rasponu od 1 do 5. Predstavljamo ocjene kritike uz napomenu da u trenutku zaključavanja tablice dio ocjena još nije stigao, što znači da se i prosječna ocjena može promijeniti do finalne objave.
NAGRADA KINO MREŽE
Žiri Kino mreže, predstavnika nezavisnih kinoprikazivača, dodijelio je svoje nagrade filmovima u hrvatskom i međunarodnom programu koji još nisu prikazani u kinima. Nagrada je oglašivački prostor u medijima u suradnji s partnerima portalima Telegram i Tportal te minimalan broja ekrana u prvom tjednu distribucije. Pulski filmski festival ovom suradnjom s Kino mrežom nastoji doprinijeti kvalitetnoj komunikaciji i suradnji prikazivača i distributera te konkretnim primjerom utjecati na daljnje pozitivne prakse u distribuciji filmova.
Film “Proslava” – program Hrvatski film
Zbog rijetko viđene uspjele adaptacije književnog djela u našoj kinematografiji, visoke glumačke izvedbe mladih glumaca, ali i novog izvedbenog sjaja glumačkih veterana, iznimne fotografije, priče čiji se rukavci stalno iznova pretapaju u koherentnu cjelinu ne gubeći na umjetničkoj snazi – nagradu Kino mreže za poticaj kinodistribucije dodjeljujemo debitantskom ostvarenju Brune Ankovića “Proslava”, kako bi bilo prikazano u svim kinima članicama naše mreže i došlo do što većeg broja gledatelja i u dodir, s prije svega, mladom publikom. “Proslava” je film u kojem je pitanje ustaškog kolaboracionizma obrađeno na možda i nikad dosad viđen način u našoj kinematografiji, duboko i u slojevima, prikazujući ono svakodnevno, obično, ruralno i siromašno, kojim se proširilo sjeme fašizma.
Film “Himera” – program Greater adria
Zbog poetičnosti kolorita koji podsjeća na izgubljena analogna vremena, nenadmašne fotografije, nekonvencionalne, efektne režije, isto toliko nekonvencionalnih likova koji osvajaju neposrednošću i šarolikošću – voljeli bismo da ova nagrada bude poticaj da se najnovije djelo jedne od najzanimljivih suvremenih europskih autorica, Alice Rohrwacher, gleda u našim malim nezavisnim kinima gdje će biti moguće prenijeti svu ljepotu i kompleksnost njezina filmska izričaja. “Himeru” shvaćamo i kao upozorenje o krhkosti tisućljetne civilizacije čije tekovine, zbog ljudske pohlepe, mogu nestati u hipu.
Film “Frka” – posebno priznanje
Davanjem posebnog priznanja filmu “Frka” želimo iskazati poštovanje ovoj mladoj ekipi uz fascinaciju njihovim entuzijazmom zbog kojeg su uz minimalno financiranje uspjeli iznijeti u većini segmenata prilično solidan žanrovski film, čija redateljska i produkcijska rješenja pokazuju talent za profesionalni pristup u stvaranju filma.
NAGRADE PULA PRO
TV HIT
“Za šaku jada”, autorica Jasna Nanut
Žiri: glavna urednica Nove TV – Zrinka Jankov, urednica dramskog programa hrvatske televizije Nana Šojlev i direktorica programa RTL-a hrvatske Ana Bižić.
MAKE THE SCENE!
Novčanu nagradu u iznosu od 10.000 eura osigurava United Media.
“Dert”, autorice Katarina Krstić i Andrijana Zukić
Žiri: direktorica razvoja scenarija u United Media Nataša Buljan, producent Miroslav Mogorović i glumac Goran Bogdan.
SCENARIJ KINOHITA
Novčanu nagradu u iznosu od 10.000 eura osiguravaju Blitz i HAVC.
“Projekt Palma”, autorica Daria Stilin
Posebno priznanje
“Pijetao koji je pao s neba”, autorica Višnje Skorin i Dijane Merdanović.
Žiri: redatelj Goran Stolevski, dramaturginja Tena Štivičić i direktorica distribucije Blitz filma i videa Ines Žuljević.
FILMOVI U NASTANKU
Novčanu nagradu u iznosu od 6.000 eura osigurava Brijuni Rivijera
“Dobra djeca”, redatelj: Filip Peruzović, produkcijska kuća: Dinaridi film
Postprodukcijske usluge u iznosu od 10.000 eura, nagradu osigurava Sleepwalker.
“Bez zamjere”, redateljica: Lucija Marčec, produkcijska kuća: Akademija dramske umjetnosti Zagreb
Postprodukcijske usluge u iznosu od 3.000 eura, nagradu osigurava Teleking.
“Ljudi u mojoj kući”, redateljica: Tatjana Božić, produkcijska kuća: Lewa Productions
Žiri: filmski selektor i predavač Nicola Marzano, direktor FMFS-a, Alen Munitić i producent Milan Stojanović.